The Manila Times

From Wikipilipinas
Jump to navigation Jump to search

The Manila Times is the oldest existing English-language newspaper in the Philippines.[1] It was founded on October 11, 1898, and was originally intended for American settlers in the country.[2]

History

The Manila Times was founded on October 11, 1898 by Thomas Gowan, an Englishman who is living in the Philippines.[3] The newspaper was founded shortly after news broke out that Spain and the United States will be signing the Treaty of Paris, which marks the end of the Spanish-American War and the occupation of the Philippines by the Americans.[4] The newspaper's offices were then located in Escolta in Manila.[5]

In 1899, Gowan sold the newspaper to its business manager, George Sellner, who in turn, sold it to a group of American businessmen in 1902.[6] Sellner then reacquired it three year later.[7] However, Sellner sold it again in 1907 to Thomas C. Kinney.[8] On July 25, 1914, the newspaper moved its offices at the Cosmopolitan Building in Binondo.[9]

From 1918 to 1921, the newspaper was under the ownership of Manuel L. Quezon.[10] Quezon eventually sold it to Hawaiian Senator George H. Fairchild.[11] In 1926, Fairchild sold the newspaper to Jacob Rosenthal.[12]

On December 10, 1928, the Cosmopolitan Building, where the offices of the newspaper was located, was burned down.[13] Rosenthal then forced to sell the newspaper to D.H. Thibault, the general manager of Tribune-Vanguardia-Taliba (TVT) publications, which is owned by Don Alejandro Roces, Sr.[14] In 1930, the newspaper ceased operations.[15]

After 15 years, the newspaper resumed operations in 1945 under TVT publications, now under the ownership of Joaquin "Chino" Roces.[16] Its first issue since its revival was published on May 27, 1945 as The Sunday Times.[17] Eventually, the first daily issue of The Manila Times was published on September 5, 1945.[18]

The newspaper ceased operations in September 1972 after martial law was declared by President Ferdinand Marcos.[19] In 1986, the Roces family revived the newspaper once again.[20] Three years after, they sold the newspaper to John Gokongwei.[21]

In 1999, the newspaper ceased operations once again.[22] Afterwards, it was bought by Mark Jimenez, a close associate of President Joseph Estrada.[23] In August 2001, the newspaper was sold to its present owner, Dante Ang.[24]

References

  1. Maylene Stephanie S. Viray, "Over the years," The Manila Times, October 11, 2018, https://www.manilatimes.net/2018/10/11/supplements/over-the-years/450913/
  2. Viray, "Over the years."
  3. Viray, "Over the years."
  4. Viray, "Over the years."
  5. Viray, "Over the years."
  6. Viray, "Over the years."
  7. Viray, "Over the years."
  8. Viray, "Over the years."
  9. Viray, "Over the years."
  10. Viray, "Over the years."
  11. Viray, "Over the years."
  12. Viray, "Over the years."
  13. Viray, "Over the years."
  14. Viray, "Over the years."
  15. Viray, "Over the years."
  16. Viray, "Over the years."
  17. Viray, "Over the years."
  18. Viray, "Over the years."
  19. Viray, "Over the years."
  20. Viray, "Over the years."
  21. Viray, "Over the years."
  22. Viray, "Over the years."
  23. Viray, "Over the years."
  24. Viray, "Over the years."

External links

Citation

Wiki.png

Original content from WikiPilipinas. under GNU Free Documentation License. See full disclaimer.